HARDKOOR

Naomi Velissariou

25 februari - Utrecht | TivoliVredenburg
26 februari - Tilburg | Schouwburg Concertzaal Tilburg
Meer speeldata
Een stream of self-consciousness op techno, triphop en koormuziek

“I am not being burned out at home. I am at home burning out my doubts. And once my doubts are burned out, I will come out and I will play with you.”

Na het grensverleggende drieluik PERMANENT DESTRUCTION, maakt Naomi Velissariou samen met componist en producer Frank Wienk (Binkbeats), drummer Jens Bouttery en het Nederlands Kamerkoor, een nieuwe muzikaal-theatrale performance. HARDKOOR is een stand-up tragedy concert, een stream of self-consciousness op techno, triphop en koormuziek.

Een alleenstaande moeder en kunstenaar trekt zich voorafgaand aan haar veertigste verjaardag een jaar lang terug uit het openbare leven. Vanuit de stilstand van haar burn-out levert ze een gevecht tegen de druk van de tijd, tegen de verwachtingen waaraan ze probeert te ontsnappen en tegen haar buitensporige zelfbewustzijn en zelfkritiek. Via een persoonlijke uitputtingsslag in taal, muziek en beweging baant ze zich een weg naar een schaamteloos bestaan, waarin de never ending zoektocht naar bevestiging plaats maakt voor radicale zelfliefde en een toch-niet-zo-boring balans.

Onder het motto “never waste a good crisis” rekent ze, in het bijzijn van het publiek, af met de persoonlijke en maatschappelijke blind spots, die haar in deze toestand hebben gebracht: haar onzekerheid als alleenstaande moeder, de druk van sociale media, de verstoorde relatie met haar lichaam, de cultus van growth en self improvement, de bullshitisering van ons werkende leven, de vermarkting van de zorg, het failliet van het gezin als fundament van de samenleving en de constante overprikkeling van ons brein als gevolg van onze hedendaagse manier van leven.

De snoeiharde taal van Velissariou die, in een vloeiende combinatie van Engels en Nederlands, verstikkende mensbeelden aan gort wil slaan, wordt in HARDKOOR versneden met het mind fucking sound design van Joost Maaskant en Frank Wienk (Binkbeats). Met Maaskant vormde Velissariou eerder het duo PERMANENT DESTRUCTION. Producer Frank Wienk vertaalt hun sound in HARDKOOR naar een compositie, die de grenzen tussen akoestische en elektronische muziek aftast. Die compositie wordt uitgevoerd door drummer Jens Bouttery en het Nederlands Kamerkoor (NKK).

Het NKK behoort al meer dan 80 jaar tot de wereldtop van de koormuziek en staat bekend om zijn nieuwe vergezichten als het gaat om de ontwikkeling en uitvoeringspraktijk van koormuziek op topniveau. Het geheel vindt plaats in een decor, dat door ontwerper Boris Acket wordt omschreven als een “brutalistische techno-tempel": een modulaire installatie van licht- en geluidstechniek, met een bijzondere rol voor de stemmen van het koor.

Acket is een hedendaagse kunstenaar, componist en regisseur, gespecialiseerd in het bouwen van multidisciplinaire systemen. De kostuums bestaan uit high fashion loungewear, ontworpen door MAISON the FAUX, een creatieve studio die zich voordoet als een groots modehuis en waarvan het werk eveneens wordt bepaald door een multidisciplinaire aanpak.

De combinatie tussen de pijnlijke eerlijkheid van de tekst, de bezwerende ritmes van het sound design, de kerkelijke grootsheid van de koorzang, de ruwe kaalheid van de installatie en het high fashion gehalte van het kostuumontwerp, maken van HARDKOOR een harmoniserend zingevingsritueel in tijden van hysterische werkelijkheidsbeleving.


Engels en Nederlands gesproken, met Engelse boventiteling.

In deze voorstelling komt hard geluid en flitsend licht voor, en er wordt een stroboscoop gebruikt.

ENGLISH BELOW

Naomi met haar handen in de lucht als Maria, omringt door het NKK
Naomi op haar knieën met een microfoon in haar hand en een aan haar mond
Naomi stata in de rook met een gitaar in haar handen, achter haar het NKK
Jens Bouttery achter het drumstel
Naomi ligt op de grond met een gitaar, achter haar staat het koor in de rook
Naomi heeft het snoer van de microfoon om haar gezicht gebonden en schreeuwt in de microfoon
a stream of self-consciousness, set to techno, trip hop and choral music


“I am not being burned out at home. I am at home burning out my doubts. And once my doubts are burned out, I will come out and I will play with you.”

Leading up to her fortieth birthday, a single mother and performance artist withdraws from public life for a year. Stuck in the stagnation of her burnout, she battles against the pressure of time, the expectations she tries to escape, and her excessive self-awareness and self-criticism. Through a personal ordeal of language, music, and movement, she carves a path toward a shameless existence, where the never-ending search for validation is replaced by radical self-love and a not-so-boring balance. Under the motto “never waste a good crisis,” she confronts, in the presence of the audience, the personal and societal blind spots that have led her to this state of being.

Naomi Velissariou’s razor-sharp language, seamlessly blending English and Dutch to shatter suffocating human ideals, is interwoven in HARDKOOR with the mind-bending sound design of Joost Maaskant (Maask) and Frank Wienk (Binkbeats). Previously, Velissariou and Maaskant formed the duo PERMANENT DESTRUCTION. Producer Frank Wienk translates their sound in HARDKOOR into a composition that explores the boundaries between acoustic and electronic music. This composition is performed by drummer Jens Bouttery and Nederlands Kamerkoor (Dutch Chamber Choir).

The performance unfolds in a setting described by designer Boris Acket as a “brutalist techno temple”: a modular installation of light and sound technology, with a special role for the choir’s voices. The costumes consist of high-fashion loungewear, designed by MAISON the FAUX.

The combination of painfully honest text, hypnotic sound design rhythms, the grandeur of choral singing, the raw austerity of the installation, and the high-fashion aesthetic of the costumes make HARDKOOR a harmonizing ritual of meaning in times of hysterical reality.

HARDKOOR is a co-production of Theater Utrecht and Nederlands Kamerkoor, in collaboration with Holland Festival, NKK NXT alumni, and Nicole Beutler Projects.


English and Dutch spoken, with English surtitles.


Warning: This performance involves loud noise and flashing lights, and a stroboscope is used.

Meer zoals HARDKOOR

Bekijk thema

Credits

Concept, regie, tekst en performance

Naomi Velissariou


Productie

HARDKOOR is een coproductie van Theater Utrecht en het Nederlands Kamerkoor in samenwerking met met Holland Festival, NKK NXT-alumni en Nicole Beutler Projects.

Naar een initiatief van het Nederlands Kamerkoor.


Muzikale compositie

Joost Maaskant (Maask) en Frank Wienk (Binkbeats)


Drums, percussie en live electronics

Jens Bouttery


Zang

het Nederlands Kamerkoor (Bethany Shepherd, Olga Grammatikopoulou, Julie Hasfjord, Åsa Olsson, Emma Nelson, Viktoria Nikolova, Ambro Golachowski, Emilio Aguilar, André Cruz, Jobbe Hoebink, Gilad Nezer, Sebastiaan Ammerlaan, Ruben Grevelink)


Repetitor

Béni Csillag


Artistieke vertegenwoordiging NKK

Imre Ploeg


Scenografie en lichtontwerp

Boris Acket

Kostuumontwerp

MAISON the FAUX


Geluidstechnisch systeemontwerp

Sander van der Werff

Bewegingscoach en choreograaf koor

Nicole Beutler


Outside eye

Benjamin Abel Meirhaeghe


Onmisbare hulp

Casper Vandeputte


Regie-assistent

Lindsy Dias


Scènefoto's

Ben Houdijk


“Met dank aan Anne Breure om dit avontuur met mij aan te gaan, om mijn hand op de juiste momenten vast te houden en ook weer los te laten, dank aan Lucien Rentmeester voor onze liefdevolle manier van uit elkaar gaan en om de meest toegewijde vader te zijn voor onze zoon, dank aan Thomas Dudkiewicz om deze alleenstaande moeder staande te houden, dank aan Luca Meisters om me te leren wat vriendschap is, dank aan Cristian Boscheri om me elke dag van mijn burn-out aan het lachen te maken, dank aan mijn ouders voor alle uren dat ze op Fransje kwamen passen en dank aan Fransje voor de vanzelfsprekendheid waarmee hij mij "mama" noemt."


De tekst van “I am a parent” is gebaseerd op en geïnspireerd door "A life's work” van Rachel Cusk.