Haribo Kimchi
Een culinaire reis langs een samenleving
FOR ENGLISH, SCROLL DOWN In Haribo Kimchi bevinden we ons in een pojangmacha, een van de typische snackbars die 's nachts te vinden zijn in de straten van Zuid-Korea. In een reeks intieme en absurdistische anekdotes, neemt Jaha Koo ons mee op een culinaire reis voor zij die vervreemd zijn van hun cultuur. De verrassende smaak van zeewiersoep, het scherpe geluid van een mes dat een komkommer snijdt, het gesis en geknetter van champignons op een gloeiend vuur. In Haribo Kimchi bevinden we ons in een pojangmacha, een van de typische snackbars die ’s nachts te vinden zijn in de straten van Zuid-Korea. Daar ontmoeten we drie personages - een slak, een gummibeertje en een paling - die ons meenemen op een culinaire reis en voeding verkennen als toevluchtsoord voor zij die vervreemd zijn van hun cultuur. In een reeks intieme en absurdistische anekdotes vertellen ze over de evolutie van de kimchicultuur, de zure pijn van onvervalst racisme, de schaamte van proberen op te gaan in de menigte, en de diepe umamismaak van thuis. Na zijn Hamartia Trilogy (2021), waarin het verregaande imperialisme in Oost-Azië werd onderzocht, is de Zuid-Koreaanse theatermaker en componist Jaha Koo terug met zijn nieuwste creatie. In een hybride stijl die muziek, geavanceerde video en robotperformers combineert, reflecteert de kunstenaar op culturele assimilatie met al haar conflicten en paradoxen. In een bijzondere voorstelling die met alle zintuigen speelt, serveert hij persoonlijke verhalen, gemarineerd in zoetzure melancholie.
ENGLISH In Haribo Kimchi, we find ourselves in a pojangmacha, one of the typical late-night snack bars found on the streets of South Korea. In a series of intimate, absurdist anecdotes, Jaha Koo takes us on a culinary journey for those dislocated from their culture. The surprising flavor of seaweed soup, the sharp sound of a knife slicing cucumber, the hiss and sizzle of mushrooms on a scorching fire. In Haribo Kimchi, we find ourselves in a pojangmacha, one of the typical late-night snack bars found on the streets of South Korea. There, we meet three characters—a snail, a gummy bear, and an eel—who take us on a culinary journey, exploring food as shelter for those dislocated from their culture. In a series of intimate, absurdist anecdotes, they recount the evolution of kimchi culture, the bitter pain of unadulterated racism, the shame of trying to blend in and the deep umami taste of home. After his Hamartia Trilogy (2021), which delved into the far-reaching imperialism in East Asia, South Korean theatre maker and composer Jaha Koo returns with his newest creation. In a hybrid style that combines music, cutting-edge video, and robotic performers, the artist reflects on cultural assimilation with all its conflicts and paradoxes. In an exceptional performance that plays with all the senses, he serves up personal stories marinated in sweet-and-sour melancholy.
Performer Jaha Koo mixt zijn jeugdherinneringen slim met de Koreaanse kookkunst in ‘Haribo Kimchi’. In de intieme solovoorstelling deelt Koo zijn met computermuziek doorspekte relaas over zijn vertrek uit Korea, zijn heimwee, zijn gevoel nergens thuis te zijn.
de Volkskrant
Meer zoals Haribo Kimchi
Bekijk themaCredits
Concept, tekst, regie, muziek, geluid & video Jaha Koo Performance Gona, Haribo, Eel, Jaha Koo & twee gasten Dramaturgie Dries Douibi Scenografie, samenwerking onderzoek & digitale ondersteuning Eunkyung Jeong Artistiek advies Pol Heyvaert Technische leiding Korneel Coessens Techniek Bart Huybrechts, Babette Poncelet & Jasse Vergauwe Productiecoördinatie Wim Clapdorp Engelse revisie Jason Wrubell Animatie slak Vincent Lynen
Coproductie CAMPO, Theater Utrecht, SPRING Performing Arts Festival (Utrecht), Kunstenfestivaldesarts (Brussel), Rideau de Bruxelles, Festival d’Automne à Paris, Théâtre de la Bastille (Parijs), Tangente St. Pölten – Festival für Gegenwartskultur, &Espoo theatre (Espoo), Internationales Sommerfestival Kampnagel (Hamburg), Sophiensaele (Berlin), Meet You Festival (Valladolid), Bunker (Ljubljana), National Theatre and Concert Hall Taipei, The Divine Comedy International Theater Festival / Teatr Łaźnia Nowa (Krakau) & Perpodium Met de steun van de taxshelter van de Belgische Federale Overheid via Cronos Invest & de Vlaamse Overheid
Het prototype van de paling is ontwikkeld als onderdeel van de trechter van Innovation:Lab in coproductie met Theater Utrecht en creatieve technologen Adriaan Wormgoor & Willem Vooijs.